Od dnia 1 lipca 2011 do dnia 31 sierpnia 2012 roku realizowany będzie projekt „Nowoczesne Kompetencje Kadry Opiekuńczo – Wychowawczej OHP”. Projekt wdrażany w ramach Działania 1.3.3. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wsparciem w ramach projektu zostanie objęta kadra opiekuńczo – wychowawcza zatrudniona we wszystkich wojewódzkich komendach OHP oraz CKIW, w szczególności pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy, komendanci hufców, kierownicy internatów, kierownicy świetlic środowiskowych.
Aby komplementarnie dostosować swoje kwalifikacje do wymagań zawodowych, pracownicy OHP wezmą udział w szkoleniach językowych oraz w jednym wybranym przez siebie szkoleniu merytorycznym.
Tematyka szkoleń merytorycznych to:
- znajomość profilaktyki uzależnień,
- twórcze i kreatywne myślenie w pracy wychowawczej,
- przeciwdziałanie stresowi i zjawisku wypalenia zawodowego,
- mechanizmy i uwarunkowania suicydialne,
- nowoczesne metody pracy z młodzieżą trudną i agresywną,
- udzielanie pierwszej pomocy,
- animacja czasu wolnego,
- nowe metody diagnostyczne,
- dyskryminacja płci w aspekcie edukacyjno – wychowawczym.
Kadra podniesie również swoje kwalifikacje dzięki udziałowi w studiach podyplomowych z zakresu psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej.
Ostatnim etapem projektu będą wizyty studyjne dla kadry OHP. Wizyty odbędą się w Dani, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Celem wizyt studyjnych będzie nabycie przez kadrę opiekuńczo – wychowawczą wiedzy z zakresu nowatorskich metod i rozwiązań społeczno – edukacyjnych stosowanych w innych krajach UE. Efekt ten zostanie osiągnięty poprzez uczestnictwo w wizytach studyjnych w instytucjach zajmujących się aktywizacją zawodową młodzieży zagrożonej marginalizacją społeczną.
Celem głównym projektu będzie nabycie nowych umiejętności i kwalifikacji przez 250 pracowników spośród kadry opiekuńczo – wychowawczej OHP, poprzez kompleksowe doskonalenie kwalifikacji zawodowych w okresie 12 miesięcy.
Cele szczegółowe projektu to:
- poszerzenie wiedzy oraz nabycie nowych kwalifikacji zawodowych przez pracowników kadry opiekuńczo – wychowawczej OHP, poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach,
- podwyższenie poziomu znajomości języków obcych wśród pracowników kadry opiekuńczo – wychowawczej OHP, poprzez udział w szkoleniach językowych,
- podwyższenie kwalifikacji zawodowych wśród kadry opiekuńczo – wychowawczej poprzez ukończenie kierunkowych studiów podyplomowych,
- podwyższenie kwalifikacji zawodowych wśród pracowników kadry opiekuńczo – wychowawczej OHP z zakresu nowatorskich metod i rozwiązań społeczno – edukacyjnych stosowanych w innych krajach UE poprzez uczestnictwo w wizytach studyjnych w instytucjach zajmujących się aktywizacją zawodową młodzieży zagrożonej marginalizacją społeczną.
Wszystkie zadania projektowe zaplanowane zostały na dwa lata realizacji projektu.
W związku z przystąpieniem do realizacji projektu „Nowoczesne Kompetencje Kadry Opiekuńczo –Wychowawczej OHP” Śląska WK OHP zobowiązana została do przeprowadzenia procesu rekrutacji uczestników projektu w jednostkach organizacyjnych.
Zgodnie z wytycznymi do projektu oraz przy zachowaniu standardu minimum z ŚWK OHP do udziału w projekcie zrekrutuje:
- 3 osoby do udziału w studiach podyplomowych,
- 34 osoby do udziału w szkoleniach merytorycznych,
- 49 osób do udziału w szkoleniu językowym.
Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty. Kadra ŚWK została poinformowana o możliwości skorzystania z proponowanych form wsparcia. Osoby chętne do udziału w projekcie wypełnią karty zgłoszeniowe.
Zgodnie z zaplanowanym terminem realizacji wizyt studyjnych w okresie od kwietnia do czerwca 2012 r. kwalifikacja do tej formy wparcia została przewidziana na luty – marzec 2012 roku.
Cel główny projektu oraz planowane do osiągnięcia wskaźniki są wpisują się w efekt realizacji Priorytetu I POKL Zatrudnienie i integracja społeczna oraz w Działanie 1.3 Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej. Projekt jest zgodny z Planem Działania na rok 2011 dla Priorytetu I POKL, Poddziałanie 1.3.3. oraz jest spójny z celem szczegółowym nr 2 POKL „Zmniejszanie obszarów wykluczenia społecznego”. Projekt wpłynie na doskonalenie, rozwój i modernizację oferty skierowanej do kadry OHP, jako instytucji państwowej prowadzącej działania na rzecz wychowania i kształcenia młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Wymiernym rezultatem projektu będzie wzmocnienie przez pracowników OHP integracji ze swoją instytucją oraz zdynamizowanie rozwoju ścieżki kariery zawodowej.
Opis szkoleń realizowanych w ramach projektu Nowoczesne Kompetencje Kadry OHP.
Szkolenie z zakresu znajomości profilaktyki uzależnień
Forma: Szkolenie stacjonarne, podczas którego zajęcia będą miały przebieg edukacyjno-warsztatowy, oparty o metody aktywizujące z prezentacją dostępnych środków uzależniających.
Cele: Pogłębienie znajomości eskalacji zjawiska uzależnień wśród dzieci i młodzieży. Prowadzenie wczesnej profilaktyki. Wzbogacenie i uaktualnienie wiedzy o środkach odurzających.
Zakres tematyczny szkolenia: Uzależnienia, ich rodzaje, formy i mechanizmy działania.
Szczegółowa tematyka szkolenia:
- diagnostyka rozpoznawania kontaktów nastolatka z używkami,
- podstawowe interwencje pedagogiczne,
- psychospołeczne i fizyczne aspekty epidemii używek,
- istota tworzenia się i funkcjonowania nieformalnych grup nastolatków,
- subkultury uzależnieniowe,
- istota uregulowań prawnych, odpowiedzialności wobec ustanowionych i powszechnie obowiązujących reguł zachowania i konsekwencji ich nieprzestrzegania.
Efekty:
- nabycie umiejętności podejmowania tematu uzależnień z podopiecznymi,
- wdrażanie nowoczesnych strategii zaradczych – długofalowych i interwencyjnych,
- popularyzowanie działań ukierunkowanych na zdrowy styl życia,
- eliminowanie przyzwyczajeń lub skłonności związanych z sięganiem po używki,
- odpieranie presji grupy w sytuacji namawiania do stosowania używek.
Szkolenie z zakresu twórczego i kreatywnego myślenia w pracy wychowawczej
Forma: Szkolenie stacjonarne o charakterze edukacyjno-wychowawczym w formie warsztatów i dyskusji panelowych, wspomaganych materiałami multimedialnymi oraz inspiracjami i poradami.
Cele: Zapoznanie z oddziaływaniami pedagogicznymi i psychoedukacyjnymi służącymi nieszablonowemu myśleniu. Wskazanie źródeł poszukiwania stymulatorów i inspiracji na rzecz kształtowania twórczej ekspresji wychowawczo-opiekuńczej. Rozwijanie poczucia potrzeby stosowania przedsięwzięć autorskich.
Zakres tematyczny szkolenia: nabycie umiejętności służących konstruktywnemu zagospodarowaniu czasu wolnego młodzieży, adekwatnie do jej grup wiekowych.
Szczegółowa tematyka szkolenia:
- rola kultury organizacyjnej jednostki i grupy,
- metody aktywizujące, angażujące wychowanków, ich opiekunów i społeczności lokalne,
- niestandardowe rozwiązania pedagogiczne. Tworzenie programów nowatorskich.
Efekty:
- podejmowanie działań na rzecz konstruowania ciekawych programów zajęć pozaobowiązkowych młodzieży,
- minimalizowanie zagrożeń wynikających z braku umiejętnego organizowania czasu wolnego młodzieży,
- propagowanie zachowań nie rutynowych,
- odnajdywanie we własnej osobowości elementów twórczych, kreatywnych.
Szkolenie nt. przeciwdziałania stresowi i zjawisku wypalenia zawodowego
Forma: Szkolenie stacjonarne oparte o mini wykłady, dyskusje, warsztaty, metaplany, wizualizacje, samooceny.
Cele:
- nabycie rzetelnej wiedzy na temat zjawiska stresu i umiejętności odnajdywania utraconej motywacji do pracy i poczucia zadowolenia.
Zakres tematyczny szkolenia:
- poznanie mechanizmów stresu i jego dynamiki,
- pojęcie stresorów i następstw ich funkcjonowania.
Szczegółowa tematyka szkolenia:
- diagnoza symptomów wypalenia zawodowego i ich związku ze stresem,
- skutki wypalenia zawodowego i rola emocji,
- etiologia osiągania satysfakcji w pracy.
Efekty:
- nabycie umiejętności radzenia sobie z konfliktami,
- stosowanie technik i czynników obniżających napięcie i stres,
- przejawianie poczucia potrzeby przeciwdziałania nawrotom zjawiska wypalenia zawodowego,
- wzrost świadomości dotyczącej autorefleksji uczestników,
Szkolenie nt. mechanizmów i uwarunkowań suicydialnych
Forma: Szkolenie stacjonarne oparte o metody interaktywne, burze mózgów, studia przypadku, materiały filmowe, interwizje oraz videotreningi.
Cele:
- poznanie teorii zachowań suicydalnych,
- wypracowanie praktycznych umiejętności nt. mechanizmów i uwarunkowań suicydalnych,
- interwencja kryzysowa.
Zakres tematyczny szkolenia:
- rozpoznawanie i ocena potencjalnego zagrożenia samobójstwem.
Szczegółowa tematyka szkolenia:
- diagnozowanie syndromu presuicydalnego,
- rozpoznawanie czynników i sygnałów ryzyka próby samobójczej,
- mity związane z zagadnieniami suicydalnymi,
- sposoby współpracy z rodziną po utracie dziecka w wyniku samobójstwa,
- interwencja kryzysowa w kontakcie telefonicznym z osobą suicydalną,
- mechanizmy pracy z osobą suicydalną.
Efekty:
- wyćwiczenie umiejętności związanych z oceną stanu presuicydalnego lub ryzyka próby samobójczej,
- skuteczna pomoc rodzinie, osobie po próbie samobójczej lub w sytuacji dokonanego samobójstwa,
- opanowanie warsztatu redukującego zachowania o charakterze suicydalnym,
- pomnażanie zachowań opartych na postawie moralnej, estetycznej i prospołecznej.
Szkolenie z zakresu nowoczesnych metod pracy z młodzieżą trudną i agresywną
Forma: Szkolenie stacjonarne z zajęciami posiadającymi formę warsztatów połączonych z instruktażami, dyskusją kierowaną, skłaniającą do refleksji i autorefleksji.
Cele:
- dostarczenie informacji dotyczących sposobów dotarcia do młodego człowieka,
- poznanie działań prowadzących do uzyskania planowanych rezultatów w postępowaniu z wychowankiem konfliktowym.
Zakres tematyczny szkolenia:
- indywidualizowanie pracy z podopiecznymi.
Szczegółowa tematyka szkolenia:
- wzmacnianie pozytywnego myślenia, własnej wartości oraz rozbudzania autorefleksji i samooceny,
- dobór repertuaru kar i nagród,
- współpraca z otoczeniem wychowanka,
- niwelowanie emocji negatywnych i postaw destruktywnych,
- asertywność,
- umiejętność konstruktywnej komunikacji interpersonalnej.
Efekty:
- przejawianie przekonania o nieistnieniu uniwersalnego podejścia do wychowanków,
- wzbogacenie oferty wychowawczej jednostek organizacyjnych,
- pozyskanie młodzieży do kształtowania życiowych perspektyw,
- skuteczne przeciwdziałanie frustracjom,
- zminimalizowanie zachowań impulsywnych i skazujących na ponoszenie porażek.
Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy
Forma: Szkolenie stacjonarne, podczas którego zajęcia będą miały formę wykładów, dyskusji, warsztatów, instruktaży.
Cele:
- utrwalanie świadomości potrzeby nauki pierwszej pomocy oraz jej udzielania,
- podniesienie poziomu wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy,
- upowszechnianie zasad zachowania bezpieczeństwa.
Zakres tematyczny szkolenia:
- symptomy powstawania zagrożenia dla życia i zdrowia człowieka,
- przebieg i zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej.
Szczegółowa tematyka szkolenia:
- rozpoznawanie stanów zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego,
- zasady postępowania w miejscu zdarzenia czy wypadku,
- ABC resuscytacji krążeniowo-oddechowej,
- techniki zabiegów ratowniczych,
- AED program dostępu do wczesnej defibrylacji automatycznej.
Efekty:
- nabycie umiejętności oceny stanu poszkodowanego,
- udzielanie doraźnej pomocy u osób z krwotokiem, urazem, zwichnięciem, oparzeniem, odmrożeniem i innymi ranami,
- doraźne postępowanie w przypadku zagrożenia życia w niektórych stanach nieurazowych,
- krzewienie wiedzy z zakresu postępowania w czasie nagłych wypadków, katastrof oraz klęsk żywiołowych.
Szkolenie z zakresu animacji czasu wolnego
Forma: Szkolenie stacjonarne o charakterze praktycznym, którego zajęcia będą przebiegały w formie ćwiczeń, gier, porad, projektów.
Cele:
- dostarczenie informacji z zakresu pedagogiki rozrywki,
- nabycie umiejętności konstruktywnego zagospodarowywania czasu wolnego młodzieży, adekwatnie do jej grup wiekowych.
Zakres tematyczny szkolenia:
- skuteczne pozyskiwanie młodzieży do udziału w zajęciach zorganizowanych,
- zainspirowanie podopiecznych do konstruktywnego spędzania czasu wolnego.
Szczegółowa tematyka szkolenia:
- możliwości czerpania przyjemności e zorganizowanych i przemyślanych rozrywek,
- sposoby zachęcania i pozyskiwania młodzieży do udziału w zajęciach zorganizowanych,
- prawa rządzące czasem wolnym młodzieży,
- psychologiczne mechanizmy postępowania wychowanków,
- zagrożenia wynikające z braku umiejętnego organizowania czasu wolnego młodzieży,
- wypoczynek bierny i aktywny podopiecznych.
Efekty:
- konstruowanie ciekawych programów zajęć pozaobowiązkowych młodzieży,
- eliminowanie zagrożeń wynikających z nieumiejętnego organizowania czasu wolnego młodzieży,
- pozyskanie podopiecznych do licznego uczestnictwa w zajęciach zorganizowanych.
Szkolenie z zakresu nowoczesnych metod diagnostycznych
Forma: Szkolenie stacjonarne nakierowane na pracę warsztatową z elementami wykładów i pogadanek z tradycyjną i multimedialną prezentacją przykładów oraz ćwiczenia indywidualne i grupowe.
Cele:
- nabycie wiedzy obejmującej pojęcia, metody badań i problemy diagnozy psychopedagogicznej,
- zapoznanie z warsztatem pracy diagnostycznej pedagoga,
- nabycie umiejętności konstruowania indywidualnych programów terapeutycznych.
Zakres tematyczny szkolenia:
- nowatorskie metody i techniki diagnostyczne oraz interwencyjno-terapeutyczne w obszarze psychopedagogiki.
Szczegółowa tematyka szkolenia:
- praca z osobami znajdującymi się w trudnych sytuacjach życiowych o różnej etiologii,
- kształtowanie umiejętności interpersonalnych służących poprawie komunikacji między specjalistami pracującymi z osobami w sytuacjach traumatycznych,
- zabiegi interwencyjne dla potrzeb praktyki pedagogicznej,
- sposoby umiejętnego prowadzenia diagnozy i interwencji psychopedagogicznej.
Efekty:
- podejmowanie działań na rzecz indywidualizacji pracy z wychowankiem,
- udoskonalenie umiejętności rozpoznawania sytuacji wychowawczych,
- kreowanie psychiki młodzieży zgodnie z pożądanymi normami i wzorami,
- wytrenowanie zachowań nakierowanych na tworzenie zaufania podopiecznych.
Szkolenie z zakresu przejawów dyskryminacji płci w aspekcie edukacyjno – wychowawczym
Forma: Szkolenie stacjonarne, którego zajęcia będą miały formę wykładów, dyskusji, warsztatów i instruktaży.
Cele:
- wzbogacenie wiedzy dotyczącej skutecznego eliminowania zachowań dyskryminacyjnych,
- ograniczenie stosowania w życiu stereotypów dotyczących dyskryminacji w kontekście wychowawczym.
Zakres tematyczny szkolenia:
- pojęcie dyskryminacji ze względu na płeć,
- źródła, przyczyny i formy dyskryminacji ze względu na płeć.
Szczegółowa tematyka szkolenia:
- mechanizmy dyskryminujące kobiety lub mężczyzn oraz ich funkcjonowanie,
- stereotypy dotyczące ról społecznych płci i ich wpływ na rozwój jednostek,
- obszary dyskryminacji płciowej,
- sposoby walki na rzecz równego statusu wszystkich ludzi.
Efekty:
- podniesienie świadomości jako koniecznego aspektu walki z dyskryminacją,
- propagowanie udziału w strategiach na rzecz równości płci,
- rozwijanie perspektyw równości szans kobiet i mężczyzn,